Monday, November 19, 2007

عشان الإعلان بس!


منتدي جامعة الدول العربية للشباب – العين السخنة – مصر
اليوم الأول - 19 نوفمبر 2007


بعد استراحة الغداء عملت اكتر من حاجة كانت متأخرة عليا، منها اني ابعت تصميم بانر حملة "رابطة المتطوعون في العمل" لكسوة الأطفال الأيتام بطاطين في الشتاء، وبعته أخيراً بعد طول عناء ... وشوفت "وئام" من سوريا ... وئام حد من الناس اللي تحب تقعد معاهم، انسانة هادية مبتسمة ما شاء الله طول الوقت، ابتسامة هادية مش سمجة ولا بلهاء !! متحدثة لبقة مش عشان مجرد انها بتتكلم لكنة غير مصرية!! لأ حتي لما كنت مش بالحق افهم هي بتقول ايه وتلاقي علي وشي علامات السكوت !! كانت بتقولي يعني بالمصري : وتعيد نفس كلامها بنفس النكهة بس واحدة واحدة.

حضرت جزء صغير جداً من حفل الإفتتاح الرسمي " الحضور فيه كان بالزي الوطني للدولة " بعد ما عرفت ان السيد عمرو موسي سافر لبنان عشان الإنتخابات هتبدأ هناك، ومش هيقدر يحضر حفل الإفتتاح..!! مع ان ميعاد الإنتخابات معروف من فترة – زي ما قالت فاطمة إمام من مصر – فإزاي يكون المنتدي برعايته ويذكر انه حاضر وميحضرش ..!!؟؟

لاقيت ناس كتير وأزياء اكتر وكانت الحفلة متعة في حد ذاتها ... قعدت امشي بين الصفوف واصور اللي اقدر عليه، لاقيت "وئام" وكانت ما شاء الله متأنقة !! زيها السوري المتألق كان بجد مخليها سوبر ستار ..!! معرفش ليه خرجت بعد الحفلة وراحت تغير هدومها !!!!! ومشوفتهاش بقية السهرة لأني كنت مشغول في حاجات تانية وأظنها نامت ... قبل ما الجلسة الإفتتاحية تخلص كنت أنا خرجت ولاقيت مجموعة الظباط الأحرار !! مجموعة من الفنانيين والمبدعين الشباب العرب اللي مكانش عاجبهم ان الجلسة محضرهاش عمرو موسي ... وقاعدنا نهرج ونصور صور لا تمت بالمنتدي بصلة لا من بعيد ولا من قريب ..!! "كريم الشناوي – مصر" و"سلينا – سوريا" كانوا من اكتر الناس المطرقعين اللي موجودين... انا وسلينيا اتصورنا شوية صور برضه تهريج حاطتها يمكن علي البوك مفيش داعي انها تبقي هنا.

روحنا للفندق اللي احنا نازلين فيه "Grand Hotel" اللي بيبعد خطوات عن "Sea Club" اللي بتحصل فيه كل فاعليات المنتدي، عشان نغير هدومنا الرسمية ونلبس لبس عادي نكمل بيه السهرة... طبعاً بعد الرجوع تاني كله أخد مكانه في الملجأ اللي هو صالة الإستقبال بتاعت السي كلوب.

بدأنا علي الساعة عشرة ونص بالليل اجتماع تحضير ورشة عمل المدونين اللي كان المفروض بعد العشاء ... اتأخر وبدأت انام وانا قاعد لكن امين الزياني منسق مجموعة المدونين فضل اننا انا وهو واميرة سويلم من تونس اننا نبدأ نقاش وتحضير .. اتكلمنا عن كلام انا شايف انه لو اتعمل هتبقي حاجة حلوة جداً، اتناقشنا في انشاء شبكة للمدونين العرب وكيفية تجهيز لموقع وشبكة بمثل هذا التشعب ...

خلصنا الإجتماع علي كلام جميل وتجهيز للقاءنا غداً مع كامل اعضاء الفريق اللي ما شاء الله كانوا مشغولين في الدي جي وكالعادة العذر كان "محدش قال !!" مع ان المفروض اننا هنا عشان نقول وعشان نجتمع يعني لو محدش قال نقول احنا ... بس المهم ، في انتظار بكرة هيحصل ايه ؟؟

موقف غريب جدا حصل من ادارة الفندق، في حدود الساعة 12 بالليل طلع شباب من معانا...، إسلام، احمد وسعد لأقرب بنزينة علي الطريق عشان يجيبوا مية وبيبسي وشيبسي والحركات يعني!! لأن قزازة المية هنا اغلي من الغرفة في حد ذاتها !!

راحوا الشباب ورجعوا وجابوا اللي جابوه الأمن رفض دخولهم بالمشروبات والشيبسي !! يمكن مش ده المهم لأن دي ممكن تكون تعليمات ... المشكلة في اللي قاله الأمن ..!! قال افتحوا القزايز واشربوا منها وادخلوا !!!!! يعني لو دخلوا كده هيتاجروا فيها !؟! طبعاً انك تفتح قزازتين مية لكل مواطن عشان تشرب منهم منظر مش لطيف خالص واهانة لنزلاء في فندق مفترض انه 5 نجوم وهو ستيلا دي ماري! "عشان الإعلان بس !!"

2 comments:

  1. لذيذة جداااااااااااااااااا التجربة اللى انت فيها بجد يا عز

    كمل ومستنى ااقرا تانى

    ReplyDelete