Monday, November 19, 2007

مواطن عربي مسئول


منتدي جامعة الدول العربية للشباب – العين السخنة – مصر
اليوم الأول - 19 نوفمبر 2007


جلسة تعريف برنامج او بوابة مواطن عربي مسئول "RespAct" واللي اتكلم عنها مسئول مؤسسة إقتدار "Information and Communication Technology for Development in The Arab Region – ICTDAR” عجبنتي جداً، الفكرة نفسها واننا نبدأ نطور التكنولوجيا في خدمة اهداف التنمية ... يعني بالعربي، عجبني ان البرنامج طور لعبة لتأصيل مفاهيم التنمية والتطوير للمواطن العربي بطريقة تفاعلية سهلة عن طريق ألعاب والمشاركة بسواء مواضيع او فيدهات او ارآء خاصة بمتصفحي الموقع ... طبعاً لسه هاشوف الكلام ده كله اول ما اوصل لإنترنت فائق السرعة ولا حتي محدود السرعة !! للمرة التانية بنتواجد في قاعة مفترض انها للمؤتمرات وللمرة التانية مفيش انترنت !! ازاي مؤتمر تابع لمنظمة تكنولوجية بتعمل كل الكلام الحلو اللي انا حسيته وباقوله في اول المقطع ده .. ومفيش خدمة انترنت في القاعة !!؟

عجبني ان البرنامج لسه بيطور نفسه والقائمين عليه مش محبطين، بمعني ان الموقع لسه حالياً شغال فيه بس 4 الي 5 اشخاص ..!! بس المسئول عن الموقع والبرنامج بيقول ان البرنامج هيبقي "Open Source" وان اول ما يجهز هتتبناه اكثر من منظمة بحيث تكون كل منظمة مسئولة عن جزء من البرنامج.

مشاركة من مصر مش عارف اسمها، قالت ان المرحلة العمرية المستهدفة من البرنامج هي بتقترح انها تكون من 18 – 40 سنة ... الشئ اللي خلي المشاركين يتجهوا في الحوار حول المرحلة العمرية ... كام تكون ؟ بس انا عايز اسأل عن حاجتين مهمتين جداً ... اول حاجة اسم الراجل المسئول اللي بيتكلم ؟ لأن ده شئ مهم بالنسبة لي ... تاني حاجة عن ليه ميتعملش Game تسهل علي الشباب معرفة كل محتويات وافكار واهداف البرنامج !!؟ لأني اكتشفت ان مفيش لعبة زي ما انا كنت معتقد ... المسألة انهم استخدموا كارتون توضيحي ..!! عايز اسأل ليه مفيش لعبة زي "CIVILIZATION".

سألت الأسئلة بتاعتي !! وعرفت ان اسمه زياد من لبنان، وان فيه كارتون او لعبة توضيحية بس بسيطة !! لأ انا عايز لعبة زي "CIVILIZATION" مليش دعوة !! احنا مش اقل من اللي عملوا اللعبة دي ... تاخد مهما ما تاخد مننا !! المهم تتعمل ..!! واشتكيت ان ازاي قاعة مؤتمرات وتكنولوجيا معلوماااااات ومفيش انترنت !! زياد قالي انه ملوش ذنب لكن هيوصل شكوتي ...

كلمة مواطن عالمي ... كلمة من اميرة من مصر، عجبتني جداً ... كده يبقي فيه "قرن الديناصورات" و"مواطن عالمي" ... طبعاً انا عارف اميرة تقصد ايه بس اهي من الكلمات اللي صوتها حلو! المواااطن العااالمي ..!!

كلام ماعرفش ايه لازمته الصراحة بس فجأة لاقيت استاذة اعتقد من تونس وزي ما رؤي من السعودية سمتها "المحاربة" قالت كلام كبير اوي وانتوا قادة الغد .. انتوا قادة المستقبل .. وكلام كتير حاولت ما اسمعوش مع كامل احترامي ليه بس هو كلام تشجيعي ملوش طائل ... كلام من الماركات العربية اللي احنا متعودين عليها في عالمنا العربي اللذيذ !!

No comments:

Post a Comment