Tuesday, November 20, 2007

شبكة المدونين العرب

منتدي جامعة الدول العربية للشباب – العين السخنة – مصر
اليوم الثاني - 20 نوفمبر 2007


اتجمعنا كلنا علي الساعة عشرة مساءاً كل المدونين المشاركين في المنتدي، فاطمة من مصر، أحمد يسري من مصر، أميرة سويلم من تونس، أمين الزياني من تونس، محمد عبادة من فلسطين ... محمد اتعذب لغاية ما وصل المنتدي... احتجزوه الصهاينة علي المعبر وهو جاي علي مصر بس الحمد لله وصل امبارح في نص الليل تقريباً، ، أيوب المزين من المغرب، شريف عبد العزيز من مصر وأنا.

بدأ امين قائد الجروب في شرح فكر واجندة المدونين في المنتدي، حاولنا كمان محاولة تجهيز افكارنا عن انشاء شبكة المدونين العرب الشبان وايه ممكن افكارنا لما نبدأ الشبكة، طبعا اتكلمنا في اسم الشبكة وان كان فيه اقتراح اننا نزود كلمة تبرز تميزنا الي حد ما زي الفعاليين النشطين ... انا رفضت ومعايا فاطمة وتقريباً كل الحضور وافقونا عشان كده هنشد لينا اعضاء ضعيفة لغرضها انا تنتمي لشئ كبير او هنبعد منا المدونيين اصحاب الرأي لشعورهم بالتمييز!!

بدأنا نتكلم دلوقتي في موقفنا او سياستنا تجاه الشركاء، الأحداث أو الحكومات حتي، هل هنبقي مع ولا ضد ولا محايدين... يعني لو خدنا مثل منع وحظر التدوين في سوريا... هل ممكن نعمل حملة للسماح بالتدوين في سوريا او اي بلد عربي ممنوع فيه التدوين؟!

أحمد يسري من مصر، دلوقتي بيطرح فكرة هتهد فكرة شبكة المدونين العرب الشبان!! بيقول ان التدوين اصلاً تجربة شخصية مينفعش اننا نحطها في قالب شبكة أو منظمة!! كده هنمسخ منه صفته الشخصية... الكل بيستمع بس اكيد لسه هنتكلم ونتناقش في الفكرة.

شريف من مصر، بيطرح فكرة انا شايفها حلوة! هو مش عايزنا نبقي تابعين لأي ايدلوجية... عايزنا نبقي ضد اننا نبقي في اطار معين منخرجش منه، عشان منسلخش التدوين من صفته!! الناس بتتكلم دلوقتي في الموضوع ده وانا معاهم الصراحة!!

اندمجنا في الكلام... معرفتش اجمع الكلام لأني ركزت شوية اكتر مع الكلام... بس احنا دلوقتي بنحضر لإجتماع الغد الرئيسي.

No comments:

Post a Comment