Tuesday, November 21, 2006

أنا مش بحبك يا فيروز


إذا لم تظهر الصورة - Right Click / Show Picture - www.baitelezz.blogspot.com

-

احب أقول لفيروز النهاردة في عيد ميلادها الواحد والسبعين

-
" أنا مش بحبك يا فيروز "


أنا أكتر من كده بكتير، أنا بأعشق صوتك ولو غنيتي صمت حأحب صوت الصمت في أغانيكي ... فاكر أول مرة أحب وأنا لسه بأتناقش مع الإنسانة اللي حبيتها بعد كده لمدة سنة قبل ما نجبر علي التوقف لأسباب خارجة عن إرادتنا زي بتوع الأفلام الأبيض والإسود كده .. فاكر وانا باكلمها اول مرة عن فيروز فقلتلها إن حب فيروز في قلبي حاجة وحب أي إنسانة تانية حاجة تانية خالص ..!! وساعتها دار بينا نقاش كبير انا لسه محتفظ بالنص بتاعه ملخصه كان اني رجعت في كلامي وأضفت شوية من الدبلوماسية عشان أعرف أخرج من الموقف ... كانت دايماً بتقولي إني بأعرف أفلت علي الآخر

-

لما كتير بيتكلموا عن فيروز باقولهم اه فيري دي مراتي.. وبأقعد أهرج إني عندي أغاني مش عندها أصلاً، مرة وكانت من أكتر المرات اللي عرفت فيها إني فعلاً بأحب صوت الإنسانة دي كنت بأتكلم مع ريما من أصدقائي اللي بتابعني دايماً وبتابع المدونة .. قالتلي : إنت بتحب إيه لفيروز ؟ قولتلها : مفيش حاجة معينة... وسكتت شوية عشان أفتكر انا بأحب إيه ..!! فلاقيت إن كل حاجة منها حلوة ... فرديت : إني بأحب كل حاجة منها لأن بالنسبة لي صوت فيروز شئ ممتع ولو سكتت ... هاحب صوت الصمت.


علي الرغم إني مش بأسمع أغاني كتير يعني ... غالباً مفيش وقت يعني أهو انا باكلمكم دلوقتي وآخر مرة سمعتها كان من شهر تقريباً .. بس دايماً لما بأبقي فاضي ومفيش شغل وعايز استمتع أول حاجة بأفكر أسمعها هي فيروز.


إذا لم تظهر الصورة - Right Click / Show Picture - www.baitelezz.blogspot.com
21 نوفمبر 1935

من قلبي سلام لفيروز

-

13 comments:

  1. فاكرة لما سألتك السؤال ده وفاكرة اجابتك كويس
    "فيروز من غير ماتتكلم بحب صمتها"
    انا صعب اقولك بحبها ليه لأني ماعرفش بس كل اللي اعرفه اني كبرت على صوتها في البيت وصورها على الشرايط بتاعتها حتى في العربية وانا رايحة المدرسة, ولأني كنت صغيرة فاماكنتش بفهم اوي الكلام للأغاني بس كنت بحب لبسها وطريقة الغنا بتاعتها وطبعالما كبرت الموضوع اختلف واتعلقت بيهااكتر
    صعب ان يعدي يوم ومااسمعش صوتها
    زي ما قلت لك فيروز من اجمل الحاجات في حياتي ..

    ReplyDelete
  2. Woooow you became a quiet romantic , but you have the right if it's fairouz . You know i adore her too , it's our father who was playing her tapes when we still just babies & made us loving her voice and the real beautiful melodies , also Abdul wahab & Mohamed Mounir . Returning to Fairouz , she makes me fly ; even if I was tired coming back from along day at work & then hear a song for her in Nogoom FM by chance & remember all about love .

    ReplyDelete
  3. I just Adore her!!!

    ReplyDelete
  4. اول مرة اعرف انى بكتب هيروغليفى

    سماح بقى الجهاز بيعمل حاجات غريبة

    انا بحب فيروز اوى عشان كدة كان لازم ارد تانى

    ربنا يديها الصحة

    وتمتعنا بفنها الجميل

    وفى حاجة عايزة اقولها

    يمكن فيروز الوحيدة اللى مافيش فى اغانيها غلطة وتحب كل حاجة هى بتعملها

    اى فنان لازم تحبله حاجة وحاجة لا يمكن لانه بيفكر دايما فى الناس وازاى يرضى جميع الاذواق لكن فيروز كانت مركزة فى شغلها اكتر ومكانتش بتحب الظهور كمان

    كل سنة وهى بالف خير

    ReplyDelete
  5. you know guys, i love her so even so i'm nt a big fan of singers, yet she made songs with passion, u feel her sincerity whether she is singing for arabism, lebanon , love! pretty strange her strenght of transfering feelings as if u can see what she is singing!
    Amani,

    ReplyDelete
  6. عندما يعشق الصمت
    تعشق فيروز

    ReplyDelete
  7. كلنا بنعشق الملاك اللى ربنامنزلهولنا على الارض........... فيروز

    ReplyDelete
  8. فيروز دى عشقى الاول والاخير باردوه ودى من احسن احسن الناس الى غنت وصحيح صوتها زى ما يكون زى الملائكه

    ReplyDelete
  9. يــاه ... غريب حبك ف قلوب الناس
    فيروز اغنية من نوع خاص ونغم الرحباني

    وهو انت قلت ايه
    إن فيروز من غير ماتتكلم بحب صمتها

    طيب انا برضو بحب صمتها الرايق ف (وأمح و ياليلي ليلي ) ومعزوفات الرحباني
    بحب بيروت
    بحب صباح ومسا ويا أنا يا انا
    ياه داه كتير أوي هقول ايه والا ايه

    بس الي اقدر اقوله انها اكتير حد هي ومنير وواخدين اكبر مساحه غ ال_ MP3 بتاعي

    اشكرك ع انك خصصت لفيروز البوست

    ReplyDelete
  10. وانا كمان بحبها اوى اوى اوى
    اوى اوى(كفاية كدة )اوى ولا تاخد شويةاوى كمان ياعزالمهم عايزة أقولك انى كمان وفعلا بحبها اوى وان اول اغنية سمعتها لها كانت اغنية (نسّم علينا الهوى)وايه من جرامافون باسطونة!! يعنى صوت ماحصلش روح ايه بقى؟مت فى صوتها وعنها ياأستاذ ما بطلت اسمع لها اى شىء
    لأ استنانى كمان (لو كان قلبى فى يدى لاخترت غيركموا)الله ياسيدى الله

    ReplyDelete
  11. والله ما عارفة اشكر جوجل الطيب ده انه عرفنى الناس الممتازة دى ازاى :)

    ReplyDelete
  12. اسفة للتدخل بس ليه ما تخلى التعليقات بتاريخ
    لاجل ما نعرف يعنى
    حضرتك على الساحة وموجود(حسك للدنيا يارب)ولا اعتزلت التدوين؟

    ReplyDelete
  13. Reham.. Fly High.. Reema.. Mohanad.. Amani..

    شكرا ليكم انك شاركتوني حبكم لفيروز
    كل ما حد يسألني لحد يومنا ده
    تحب تسمع ايه لفيروز.. افتكر البوست ده

    انا لسه عايش يا نورهان :))

    هازورك دلوقتي اشوف ايه اخبارك
    كل سنة وانتم طيبين جميعا

    ReplyDelete