Wednesday, November 21, 2007

تقديم لفيلم "إتجاه المرج"


منتدي جامعة الدول العربية للشباب – العين السخنة – مصر
اليوم الثالث – 21 نوفمبر 2007


جيت برضه متأخر علي جلسة تقديم فيلم كريم الشناوي... كيمو صديقي من مصر! بس حضرت بسرعة وصورت شوية صور حلوة.. كريم كان بيتكلم بطريقة مشوقة وخفيفة جداً والناس كانت متحمسة جداً معاه وكانوا بيتكلموا معاه وبيسألوه اسألة كتيرة عن عمل ايه والتصاريح اللي اتطلبت منه ، كان حاضر الجلسة محمد مصطفى مخرج فيلم "أوقات فراغ" اللي برضه هيتعرض بالليل علي الساعة ثمانية بالليل...

كريم كسب أستاذ محمد مصطفي بطريقة جميلة جداً وخلاه يدخل في الكلام بطريقة حلوة وخلاه يتكلم معاه عن مشاكل التصريحات والأمن في تصوير السينما، وللأسف الواحد اكتشف ان التصريحات مشكلة معوقة بسكل كبير جداً وبشكل كمان متخلف في بعض الأحيان!! ان التصريح يبقي يومي !! ده شئ مزعج !! ان مخرج الفيلم وكاتبه يقعدوا يتناقشوا مع الأمن في فكرة الفيلم !! فده شئ مقرف !! المفروض ان الأمن شغلته أنه يكون أمن لكن انه يتناقش مع فكرة فنية اعتقد انه ميقدرش ومينفعش وميحصلش .... "مجد من فلسطين" دلوقتي سألتني : انت بتحكي بالعامية؟؟ واااو انا باحب المواضيع بالشكل ده، شكراً يا "مجد" بس الفكرة اني محبش اني اقرا كلام باللغة العربية الفصحي !! واللي ماحبوش لنفسي ماحبوش لغيري!! مش كده ولا إيييييييه ؟؟

القصة -الغير- قصيرة!


منتدي جامعة الدول العربية للشباب – العين السخنة – مصر
اليوم الثالث – 21 نوفمبر 2007


للأسف الشديد رجعت بعد ما كنت نازل اتغدي ..!! قولت ارجع اسمع الأشعار والقصص القصيرة اللي المفروض كانت هتبدأ بعد ما الأفلام الروائية القصيرة تخلص عرضها!! بدأت اول كاتبة تقص قصتها ... "سمر من تونس" بدأت قصتها "الغير" قصيرة تماماً ...
انا ماكنتش اعرف انها بدأت تقرا القصة من ساعة ما انا خرجت، "وئام من سوريا" هي اللي قالتلي اه هي بتقرا من اول ما خرجت!!! المشكلة ان "سمر" من اللجنة المنظمة !! وده كان شئ اعتقده بمثابة واسطة !! لأن لو كان اي حد من المشاركين هو اللي بيتكلم كان وقفوه ... مش هانسي امبارح "المحاضر" اللي عرف يسكت القاعة ويسيطر عليها ... سكتوه وقالوا له ان وقته انتهي !!

بدأت دلوقتي "نور من مصر" في قص قصيدة من قصيدتين هي كاتباهم ... بدأت بالقصيدة اللي باللغة العربية، قصيدة علي رغم بدايتها اللي معجبتنيش لكن نهايتها وبقية القصيدة حلو اوي ...

إجتماع شبكة المدونين العرب


منتدي جامعة الدول العربية للشباب – العين السخنة – مصر
اليوم الثالث – 21 نوفمبر 2007


صحيت متأخر!! للأسف الشديد في اهم جلسة في المنتدي، المفروض كنا نتقابل الساعة عشرة ونصف الصبح لكن صحيت قبل الظهر بمفيش كام دقيقة !! حضرت وكان موضوع النقاش ... "أخلاقيات التدوين" طبعاً لسه هاحاول اجمع الناس بتقول ايه ... بس بجد بجد مش مصدقني !!! ازاي اتأخر عن اليوم اللي انا جاي عشانه !!!؟

علي البوورد مكتوب اقتراحات للحملات اللي ممكن تتبناها الشبكة في الست شهور الأولي: (1) تشجيع حركة التدوين في سوريا، (2) تشجيع البرلمانيين والسياسيين علي التدوين.

مكتوب ان تاريخ 31 ديسمبر يكون الموقع شغال ونكون انتهينا من اختيار المدونيين المنسقين، وفي 1 يوليو هيكون ميعاد الإنتهاء من النظام الأساسي لأول مرحلة.

طبعاً فيه كلام كتير بس انا عشان باحاول الحق اللي فاتني مش لاحق اكتب!!

تم توزيع استبيان علينا الآن عن رأي المشاركين في فعاليات منتدي جامعة الدول العربية للشباب حول القمة الإقتصادية والتنموية والإجتماعية... ودلوقتي المسئولين عن القمة الإقتصادية المزمع عقدها بيحاولوا يشرحولنا جدوي القمة او قد ايه هي مهمة لينا. المدونين العرب

Tuesday, November 20, 2007

مشكلة المياه في المنتدي العربي!



منتدي جامعة الدول العربية للشباب – العين السخنة – مصر
اليوم الثاني - 20 نوفمبر 2007


اتضح ان مشكلة المياه في الوطن العربي مش هي المشكلة دلوقتي!! المشكلة دلوقتي هي مشكلة المياه في المنتدي!! إتضح ان قزازة المية هي المشكلة... القزازة في الفندق زي ما قولتلكم الصغيرة بخمسة جنيه والكبيرة بثمانية جنيه!! فطبعاً مشلة مش لطيفة لأن فيه حوالي 120 شاب وفتاه فتقريباً اكتر سؤال اتسألته لغاية دلوقتي هو : لو سمحت انت جيبت القزازة دي منين؟؟ أوك المنتدي بيوفر كارتين مية كتير ... بس الناس اكتر والدنيا شمس!! بس المضحك بجد المية اللي في المطعم واحنا بنفطر، بنتغدي او بنتعشي...
ان لو اتجرات وطلبت مية من الوييتر يوقولي لأ حرضتك انت كده هتدفع!! اقوله انا كده هاموت هات يا عم!!

الحوار الأوروبي واللاإستماع العربي


منتدي جامعة الدول العربية للشباب – العين السخنة – مصر
اليوم الثاني - 20 نوفمبر 2007


حاولت أحضر من الصبح لكن للأسف الشديد وعلي الرغم من اني نمت كويس جداً لكن مقدرتش احضر من بدري قبل ما انشر الكام بوست اللي فاتوا عشان ميتراكموش عليا ... بس حضرت علي الساعة 11 صباحاً اكتشفت بعد ما دخلت وبدأ الحوار يتمحور ... ان المحاضرة عن الحوار العربي الأوروبي، واللي ضايقني في الجلسة وعلي الرعم من ان المتحدث لبق جداً وتحدثه بالإنجليزية رائع .. بس كان فيه مشكلتين .. أول مشكلة ان المتحدث يتحدث باللغة الإنجليزية والحضور كله عربي !! اينعم فيه خدمة ترجمة الإنجليزية لكن للأسف واضح انها لعدد قليل ... منهم الدكتور اللي علي شمالي وهو طبيب من العراق ... لكن للأسف ولقلة سماعات الترجمة ... الحضور كله من الشباب بيتكلم .. كل مع اللي جنبه !! وفي مواضيع مختلفة منها المهم ومنها اللي هو مجرد طيارة ورق !! طبعاً مش هانكر ان اول سبع صفوف قاعده مستمعة كويس ... منهم "وئام" اهي علي يميني ... لسه ماشفتنيش بس مستمعة تماماً ... "تمارا من الأردن" داخلة بتجري في القاعة عايزة تلحق اخر شوية.

مشكلة الصوت مشكلة غريبة جداً ... برضه ازاي يكون فيه قاعة مؤتمرات علي مستوي خمس نجوم ويكون فيه مشاكل في الصوت بالشكل ده ...!!! مش عارف يمكن انا ودني بقت واخدة علي حساسية الصوت بس ... جودة الصوت مش علي المستوي خاااالص !!

دكتور عبد العزيز من السودان بدأ كلام محاضرته عن الصحة الإنجابية دلوقتي، دكتور عبد العزيز انا رأيي انه دكتور دماغ !! عجبني في المطار لما كنت بأستقبله انه ماستناش بقية الشباب لما ينزلوا من الطيارة !! دكتور زيه من المتحدثين المفروض يكون ليه استقبال لوحده ميستناش في المطار ساعة او ساعتين زي الشباب... اعتقد كان المفروض يحصل زي ما هو عمل بالظبط !! راح أجر ليموزين علي حسابه وطلع علي العين السخنة لوحده !!

حد لسه ماعرفتش اسمه بدأ الكلام ... بس جدع !! سكت القاعة كلها عشان تسمع الثلاث دقايق اللي عايز يقولهم، المشكلة ان اللي اتكلموا قبله كانوا وكأنهم بيأدوا واجب ..!! يعني عايزين يخلصوا الكلمتين اللي جايين يقولوها ويمشوا !! مع كامل الإحترام والتقدير.

سألت "وئام" علي إسمه لكن معرفتوش.

ولا حاجة !! كانت اجابة وئام لما سال ايه دور والدي ووالدتي في موضوع الصحة الإنجابية؟؟

الحوار العربي الأوروبي


منتدي جامعة الدول العربية للشباب – العين السخنة – مصر
اليوم الثاني - 20 نوفمبر 2007


بدأ "جوزيف" و"جان" ورشة العمل الخاصة بالحوار العربي الأوروبي، خلينا نقول ان الموضوع شكله هيوضح اكتر من الجلسة التعريفية اللي كانت قبل الإستراحة، اللي مكانش فيه حد بيسمع فيها اي حاجة..!! مع اننا في نفس قاعة امبارح اللي كانت فيها ورشة عمل "RespAct" اللي كانت الي حد ما كويسة، لكن للأسف احنا مش لوحدنا في القاعة!!! فيه ورشة تانية معانا ناطقة باللغة العربية، فتقريباً ولا احنا سامعين ومركزين 100% ولا هما أكيد لأن صوت جوزيف عالي جداً!!

بدأ يشرح ان الحوار العربي الأوروبي بدأ من سنة 1996 وانه تقريباً كل المؤسسات اللي موجودة دلوقتي هي مؤسسات حكومية.. زي الأمم المتحدة، الإتحاد الأوروبي... بس برضه فيه مؤسسات فيها شباب ومش حكومية وتابعة للمجتمع المدني!! وليه وجهة نظر ان كل المشترك بين المنظمات الغير حكومية انها مش بتمثل بس الشباب!! لكن بتمثل الشباب بداخل المجتمع المدني.

أنا مش مركز تماماً!! باسمع العافية!! الصوت بتاع الورشة اللي مشاركانا القاعة عالي جداً!! "سعد" اللي علي شمال دلوقتي لما قولتله كده ..... قاللي الناس كلها ليه جاية تشتكي!!؟

اتكلم عن المنظمة الشبابية الخاصة بالحوار العربي الأوروبي واللي مقرها بروسكل، وانها متكونة من 25 شاب بيجتمعوا غير انهم بيجتمعوا مرة كل سنتين ... طبعاً بطريقة دورية بيتناقشوا فيها وبيطوروا فيها النقاط المشتركة والمستجدة خلال السنتين اللي فاتوا..

مشكلة الحوار مش في اللغة الإنجليزية او الفرنسية.!! المشكلة ان جوزيف نفسه مش محاضر قوي... "وئام" بتقولي انا مش فاهمة !! انا بافهم انجليزي وفرنسي ومش فاهماه!! هو مش عارف يشرح ويوضح!! أنا معاها في الكلام ده لأن لغته مش صحيحة اوي بل والفكرة كمان مش واضحة!!

شبكة المدونين العرب

منتدي جامعة الدول العربية للشباب – العين السخنة – مصر
اليوم الثاني - 20 نوفمبر 2007


اتجمعنا كلنا علي الساعة عشرة مساءاً كل المدونين المشاركين في المنتدي، فاطمة من مصر، أحمد يسري من مصر، أميرة سويلم من تونس، أمين الزياني من تونس، محمد عبادة من فلسطين ... محمد اتعذب لغاية ما وصل المنتدي... احتجزوه الصهاينة علي المعبر وهو جاي علي مصر بس الحمد لله وصل امبارح في نص الليل تقريباً، ، أيوب المزين من المغرب، شريف عبد العزيز من مصر وأنا.

بدأ امين قائد الجروب في شرح فكر واجندة المدونين في المنتدي، حاولنا كمان محاولة تجهيز افكارنا عن انشاء شبكة المدونين العرب الشبان وايه ممكن افكارنا لما نبدأ الشبكة، طبعا اتكلمنا في اسم الشبكة وان كان فيه اقتراح اننا نزود كلمة تبرز تميزنا الي حد ما زي الفعاليين النشطين ... انا رفضت ومعايا فاطمة وتقريباً كل الحضور وافقونا عشان كده هنشد لينا اعضاء ضعيفة لغرضها انا تنتمي لشئ كبير او هنبعد منا المدونيين اصحاب الرأي لشعورهم بالتمييز!!

بدأنا نتكلم دلوقتي في موقفنا او سياستنا تجاه الشركاء، الأحداث أو الحكومات حتي، هل هنبقي مع ولا ضد ولا محايدين... يعني لو خدنا مثل منع وحظر التدوين في سوريا... هل ممكن نعمل حملة للسماح بالتدوين في سوريا او اي بلد عربي ممنوع فيه التدوين؟!

أحمد يسري من مصر، دلوقتي بيطرح فكرة هتهد فكرة شبكة المدونين العرب الشبان!! بيقول ان التدوين اصلاً تجربة شخصية مينفعش اننا نحطها في قالب شبكة أو منظمة!! كده هنمسخ منه صفته الشخصية... الكل بيستمع بس اكيد لسه هنتكلم ونتناقش في الفكرة.

شريف من مصر، بيطرح فكرة انا شايفها حلوة! هو مش عايزنا نبقي تابعين لأي ايدلوجية... عايزنا نبقي ضد اننا نبقي في اطار معين منخرجش منه، عشان منسلخش التدوين من صفته!! الناس بتتكلم دلوقتي في الموضوع ده وانا معاهم الصراحة!!

اندمجنا في الكلام... معرفتش اجمع الكلام لأني ركزت شوية اكتر مع الكلام... بس احنا دلوقتي بنحضر لإجتماع الغد الرئيسي.

Monday, November 19, 2007

عشان الإعلان بس!


منتدي جامعة الدول العربية للشباب – العين السخنة – مصر
اليوم الأول - 19 نوفمبر 2007


بعد استراحة الغداء عملت اكتر من حاجة كانت متأخرة عليا، منها اني ابعت تصميم بانر حملة "رابطة المتطوعون في العمل" لكسوة الأطفال الأيتام بطاطين في الشتاء، وبعته أخيراً بعد طول عناء ... وشوفت "وئام" من سوريا ... وئام حد من الناس اللي تحب تقعد معاهم، انسانة هادية مبتسمة ما شاء الله طول الوقت، ابتسامة هادية مش سمجة ولا بلهاء !! متحدثة لبقة مش عشان مجرد انها بتتكلم لكنة غير مصرية!! لأ حتي لما كنت مش بالحق افهم هي بتقول ايه وتلاقي علي وشي علامات السكوت !! كانت بتقولي يعني بالمصري : وتعيد نفس كلامها بنفس النكهة بس واحدة واحدة.

حضرت جزء صغير جداً من حفل الإفتتاح الرسمي " الحضور فيه كان بالزي الوطني للدولة " بعد ما عرفت ان السيد عمرو موسي سافر لبنان عشان الإنتخابات هتبدأ هناك، ومش هيقدر يحضر حفل الإفتتاح..!! مع ان ميعاد الإنتخابات معروف من فترة – زي ما قالت فاطمة إمام من مصر – فإزاي يكون المنتدي برعايته ويذكر انه حاضر وميحضرش ..!!؟؟

لاقيت ناس كتير وأزياء اكتر وكانت الحفلة متعة في حد ذاتها ... قعدت امشي بين الصفوف واصور اللي اقدر عليه، لاقيت "وئام" وكانت ما شاء الله متأنقة !! زيها السوري المتألق كان بجد مخليها سوبر ستار ..!! معرفش ليه خرجت بعد الحفلة وراحت تغير هدومها !!!!! ومشوفتهاش بقية السهرة لأني كنت مشغول في حاجات تانية وأظنها نامت ... قبل ما الجلسة الإفتتاحية تخلص كنت أنا خرجت ولاقيت مجموعة الظباط الأحرار !! مجموعة من الفنانيين والمبدعين الشباب العرب اللي مكانش عاجبهم ان الجلسة محضرهاش عمرو موسي ... وقاعدنا نهرج ونصور صور لا تمت بالمنتدي بصلة لا من بعيد ولا من قريب ..!! "كريم الشناوي – مصر" و"سلينا – سوريا" كانوا من اكتر الناس المطرقعين اللي موجودين... انا وسلينيا اتصورنا شوية صور برضه تهريج حاطتها يمكن علي البوك مفيش داعي انها تبقي هنا.

روحنا للفندق اللي احنا نازلين فيه "Grand Hotel" اللي بيبعد خطوات عن "Sea Club" اللي بتحصل فيه كل فاعليات المنتدي، عشان نغير هدومنا الرسمية ونلبس لبس عادي نكمل بيه السهرة... طبعاً بعد الرجوع تاني كله أخد مكانه في الملجأ اللي هو صالة الإستقبال بتاعت السي كلوب.

بدأنا علي الساعة عشرة ونص بالليل اجتماع تحضير ورشة عمل المدونين اللي كان المفروض بعد العشاء ... اتأخر وبدأت انام وانا قاعد لكن امين الزياني منسق مجموعة المدونين فضل اننا انا وهو واميرة سويلم من تونس اننا نبدأ نقاش وتحضير .. اتكلمنا عن كلام انا شايف انه لو اتعمل هتبقي حاجة حلوة جداً، اتناقشنا في انشاء شبكة للمدونين العرب وكيفية تجهيز لموقع وشبكة بمثل هذا التشعب ...

خلصنا الإجتماع علي كلام جميل وتجهيز للقاءنا غداً مع كامل اعضاء الفريق اللي ما شاء الله كانوا مشغولين في الدي جي وكالعادة العذر كان "محدش قال !!" مع ان المفروض اننا هنا عشان نقول وعشان نجتمع يعني لو محدش قال نقول احنا ... بس المهم ، في انتظار بكرة هيحصل ايه ؟؟

موقف غريب جدا حصل من ادارة الفندق، في حدود الساعة 12 بالليل طلع شباب من معانا...، إسلام، احمد وسعد لأقرب بنزينة علي الطريق عشان يجيبوا مية وبيبسي وشيبسي والحركات يعني!! لأن قزازة المية هنا اغلي من الغرفة في حد ذاتها !!

راحوا الشباب ورجعوا وجابوا اللي جابوه الأمن رفض دخولهم بالمشروبات والشيبسي !! يمكن مش ده المهم لأن دي ممكن تكون تعليمات ... المشكلة في اللي قاله الأمن ..!! قال افتحوا القزايز واشربوا منها وادخلوا !!!!! يعني لو دخلوا كده هيتاجروا فيها !؟! طبعاً انك تفتح قزازتين مية لكل مواطن عشان تشرب منهم منظر مش لطيف خالص واهانة لنزلاء في فندق مفترض انه 5 نجوم وهو ستيلا دي ماري! "عشان الإعلان بس !!"

مواطن عربي مسئول


منتدي جامعة الدول العربية للشباب – العين السخنة – مصر
اليوم الأول - 19 نوفمبر 2007


جلسة تعريف برنامج او بوابة مواطن عربي مسئول "RespAct" واللي اتكلم عنها مسئول مؤسسة إقتدار "Information and Communication Technology for Development in The Arab Region – ICTDAR” عجبنتي جداً، الفكرة نفسها واننا نبدأ نطور التكنولوجيا في خدمة اهداف التنمية ... يعني بالعربي، عجبني ان البرنامج طور لعبة لتأصيل مفاهيم التنمية والتطوير للمواطن العربي بطريقة تفاعلية سهلة عن طريق ألعاب والمشاركة بسواء مواضيع او فيدهات او ارآء خاصة بمتصفحي الموقع ... طبعاً لسه هاشوف الكلام ده كله اول ما اوصل لإنترنت فائق السرعة ولا حتي محدود السرعة !! للمرة التانية بنتواجد في قاعة مفترض انها للمؤتمرات وللمرة التانية مفيش انترنت !! ازاي مؤتمر تابع لمنظمة تكنولوجية بتعمل كل الكلام الحلو اللي انا حسيته وباقوله في اول المقطع ده .. ومفيش خدمة انترنت في القاعة !!؟

عجبني ان البرنامج لسه بيطور نفسه والقائمين عليه مش محبطين، بمعني ان الموقع لسه حالياً شغال فيه بس 4 الي 5 اشخاص ..!! بس المسئول عن الموقع والبرنامج بيقول ان البرنامج هيبقي "Open Source" وان اول ما يجهز هتتبناه اكثر من منظمة بحيث تكون كل منظمة مسئولة عن جزء من البرنامج.

مشاركة من مصر مش عارف اسمها، قالت ان المرحلة العمرية المستهدفة من البرنامج هي بتقترح انها تكون من 18 – 40 سنة ... الشئ اللي خلي المشاركين يتجهوا في الحوار حول المرحلة العمرية ... كام تكون ؟ بس انا عايز اسأل عن حاجتين مهمتين جداً ... اول حاجة اسم الراجل المسئول اللي بيتكلم ؟ لأن ده شئ مهم بالنسبة لي ... تاني حاجة عن ليه ميتعملش Game تسهل علي الشباب معرفة كل محتويات وافكار واهداف البرنامج !!؟ لأني اكتشفت ان مفيش لعبة زي ما انا كنت معتقد ... المسألة انهم استخدموا كارتون توضيحي ..!! عايز اسأل ليه مفيش لعبة زي "CIVILIZATION".

سألت الأسئلة بتاعتي !! وعرفت ان اسمه زياد من لبنان، وان فيه كارتون او لعبة توضيحية بس بسيطة !! لأ انا عايز لعبة زي "CIVILIZATION" مليش دعوة !! احنا مش اقل من اللي عملوا اللعبة دي ... تاخد مهما ما تاخد مننا !! المهم تتعمل ..!! واشتكيت ان ازاي قاعة مؤتمرات وتكنولوجيا معلوماااااات ومفيش انترنت !! زياد قالي انه ملوش ذنب لكن هيوصل شكوتي ...

كلمة مواطن عالمي ... كلمة من اميرة من مصر، عجبتني جداً ... كده يبقي فيه "قرن الديناصورات" و"مواطن عالمي" ... طبعاً انا عارف اميرة تقصد ايه بس اهي من الكلمات اللي صوتها حلو! المواااطن العااالمي ..!!

كلام ماعرفش ايه لازمته الصراحة بس فجأة لاقيت استاذة اعتقد من تونس وزي ما رؤي من السعودية سمتها "المحاربة" قالت كلام كبير اوي وانتوا قادة الغد .. انتوا قادة المستقبل .. وكلام كتير حاولت ما اسمعوش مع كامل احترامي ليه بس هو كلام تشجيعي ملوش طائل ... كلام من الماركات العربية اللي احنا متعودين عليها في عالمنا العربي اللذيذ !!

صحيت وكأني منمتش!


منتدي جامعة الدول العربية للشباب – العين السخنة – مصر
اليوم الأول - 19 نوفمبر 2007


ثلاث ساعات بس وصحيت لوحدي قبل ما المنبه يضرب !! ولأول مرة !!

الجلسة الإفتتاحيية للمنتدي والكلمات الإفتتاحية بدأت في قاعة بفندق "سي كلوب" الساعة 9 صباحاً والشئ الغريب ان مفيش انترنت في القاعة !! والمفترض انها قاعة اجتماعات !! اول غلطة في الفندق اللي اعتقده جميل وهادي جداً.

كلمة برنامج Capacity 2015 التابع لبرنامج الأمم المتحدة الإنمائي "UNDP" ألقتها الدكتورة عبلة العماوي ... دكتورة عبلة اللي كنت استقبلتها مع وفد من 22 شاب وفتاه من الآردن واللي رفضت انها تستني اكتر من ساعتين في المطار عشان الإتوبيس يجي !! وجبتلها اربع باصات نقلتها ووفدها.

مرة تانية يجي ذكر الأهداف الإنمائية للألفية !! ابقوا فكروني فعلاً اعرف ايه هي الأهداف الإنمائية للألفية !!

كلمة برنامج الأيدز التابع للأمم المتحدة .. الممثل للبرنامج بدأ علي طول الكلام بطريقة لفتت نظر الناس كلها !! من غير صباح الخير وكمان بيتكلم عن ايه !!؟ بيتكلم عن الإيدز !!!! جانبي "أفنان" وهي منسق برامج التعليم في المحميات من الأردن .. بتقول ان موضوع الأيدز محشور حشر !! وكمان خمس ساعات أفلام عن الأيدز !! مش كده يعني ..!!

كلمة نائب مؤسسة اقتدار التابع دكتور زياد، وهو برنامج اقليمي مركزه القاهرة تابع لبرنامج الأمم المتحدة الإنمائي يستمد اهدافه من تقرير التنمية العربية، والحمد لله قال صباح الخير !! وكمان خص الشباب بصباح الخير مخصوصة!! يعيشك حبيبي !! اعلن النائب عن برنامج انتجه برنامج اقتدار اسمه "مواطن فعال" RESPACT – Responsible Citizen Act ودعانا لجلسة تعريفية عن البرنامج عشان ياخد ارآنا ونتواصل لأنه برنامج لينا في الأصل.

كلمة أستاذ عبد الله ممثل البرلمان العربي الإنتقالي... احب اني اعرف ايه هو البرلمان العربي الإنتقالي .. برضه ابقوا فكروني اقرا عنه ..!! تقريباً كلمة البرلمان العربي مؤثرة علي كلام ممثله !! الكلام مفهمتش منه ايه هو البرلمان ومفهمتش من كلامه ولا الكلمة الشعرية اللي القاها ايه المفروض اننا نعمله ؟؟

قرن الديناصورات !! كلمة قالتها ممثله منتدي الشباب الخليجي ..!! انا مش افهم كان قصدها ايه بس هي اللي قصدته ان الفجوة اللي بينا وبين العالم كبرت .. اننا بقينا في قرن الديناصورات والناس في مكان تاني خالص ...\بس عجبتني كلمة قرن الديناصورات !!

كلمة منظمة العمل الدولية الدكتور عبد الكريم ... وكلمة وتحية للشباب مع امل بأن تزيد مشاركة الشباب في البرلمانات العربية لأنها قليلة جداً ...!! بس متقولش برلمانات بس !!

لفت انتباه فاطمة امام المشاركة معايا في جروب المدونين في المنتدي، اننا احنا الإتنين مش لابسين اي حاجة تدل اننا من مصر ... الشباب والصبايا كله لابس بادجات او رست بألوان بلادهم .. قالتلي عايزين نجيب بادجات مصر علي فكرة!! قولتلها اوك او نجيب كوفيات الأهلي ...!! بصتلي بصة تعني انها زملكاوية .. قولتلها بصي قدامك طب !! بس البنت طلعت اجدع مني وقالتلي ممكن البسها معاك تضامن !! هو ده الكلام !!

طبعاً واضح اني باكتب ومازلت كلمة ممثل منظمة العمل الدولية بتضخ ارقام ونسب وكميات بليونات دولارات !!

كلمة مرة اخري للدكتورة عبلة للتعريف بفكرة تعزيز قدارت المنطقة العربية لتحقيق اهداف المنطقة العربية، استعرضت جروب المنظمة التابعة ليها البرنامج واللي بيتكون من 22 شاب وفتاه بعمر 15 سنه ... اللي انا كنت استقبلتهم في اول يوم بهدلة .. اقصد تطوع ليا في استقبال الوافدين.

للمرة التانية تذكر كلمة الأهداف الإنمائية ... بس الحمد لله عرفت انهم 8 غايات و28 مؤشر وان الأهداف دي مقدر ليها غاية سنة 2015 لتحقيقها ... منها خفض الفقر والجوع الي النصف ، تحقيق شمولية التعليم الإبتدائي والألزامي، تحقيق المساواة في العمل
الإجتماعي، خفض وفيات الأطفال، خفض وفيات الأمهات، خفض وفيات الإيدز والأوبئة، وتحقيق شراكة عالمية ... كل ده مقدر ليه انه يحصل في 2015 .... ممكن حد يصحيني لما ده يحصل ؟؟

الصوت بدأ يظهر بطريقة عربية جميلة ..!! كله بدأ يمل وكله بدأ يتكلم بطريقة غير منظمة والممثلين مازالوا يتكلموا شارحين ازاي هيتم سير عمل فرق العمل في المنتدي.

Saturday, November 17, 2007

مش عارف أحضر الشنطة



منتدي الجامعة العربية للشباب – العين السخنة – مصر
اليوم صفر – 17 نوفمبر 2007


التحرك بالأتوبيس الي العين السخنة كان اسهل الخطوات في التجهيز لرحلة منتدي الجامعة العربية للشباب، اولاً حبيت اني اكون مساعد جيد ومرحب بضيوف بلدي... اتصلت بمنسق أعمال المنتدي هيثم كامل عشان اقوله انا معاك يا معلم!! هيثم مكدبش خبر وكلمني وقالي بكرة اول وفودك اللي هتستقبلها مطار القاهرة.

كلمني الساعة 10:45 بيقولي فيه طيارة الساعة 11:20 الصبح !! يعني بعد نص ساعة ... ساعتها قولتله هيثم انا ساكن جنب المطار مش نايم جنب المطار ... بس روحت واستقبلت وفد جاي من الأردن قائدة الجروب ست زي العسل .. د عبلة استقبلتهم ومشيتهم في اتوبيسات غير اللي المفروض كانوا هيروحوا فيها عشان اتأخرت !!

روحت نمت وعشان اصحي اقابل جروب بالليل ... الجروب ده هو اللي تقريباً حسسني بالموضوع ! حسسني اني علي وشك تجربة حلوة، حاجة جديدة عليا ... ليه ؟

اقولكم ليه ... انا طول عمري في النشاطات الطلابية بس كان دايماً بتبقي النشاطات دي نشاطات بين طلاب الجامعات المصرية، فكانت دايماً الكلام اللي بيتقلب في دماغي كان واحد من خلفية اجتماعية وثقافية واحدة !! قابلت وئام وسلينا من سوريا ... البنتين دول من كلامي معاهم اللي متعداش فترة انتظارنا لعبد الفتاح انه يوصل علي الخطوط الليبية .. بس كلامهم اللي هاتكلم عنه بعد كده اثر فيا الي حد كبير... كلام غير !! مختلف من خلفية مختلفة ، ناس فاهمة هي بتقول ايه ومش هاقول ان كلامهم كله كان صح بس اللي عجبني فيه انهم مش ناصريين واللي صدمني فيه ان مفيش مدونات في سوريا !! ولا تعرف تقرا مدونات ولا يكون ليك مدونة اصلاً ..!!! عايزكم تصلوا علي النبي كده في سركم وتشكروا اونكل طارق ..!!

لسه زي ما وعدت "سيلينا – سوريا" اننا هنكمل كلامنا ... انا دلوقتي في بلكونة غرفتي في ستيلا دي ماري بس لسه ماشوفتش سلينا ... لما نكمل كلامنا يمكن اقولكم علي بقية الكلام ... ولا بلاش عشان وئام قالتلي متنشرش الكلام ده !!