Thursday, August 15, 2013

ثقافة اليوتيوب

يعني انا ممكن اتحمل كل وجهات النظر وأتناقش معاها، لكن اللي مش باقدر اتحمله، فتي الإخوة والأخوات العرب في الشأن المصري الداخلي وهما مش عارفين أم اي حاجه حصلت في البلد من الإخوان والجيش والشرطة خلال ال3 سنين اللي فاتت ولا عارفين أبعاد اي مواقف على الأرض وكل معلوماتهم من اليوتيوب وقناة الجزيرة.. والاقيهم بيفتوا ويدلوا بخراهم ويقفوا في صف الإخوان.. كلهم من الأردن وده شئ محزن. طب إنتوا عندكم اتساق مع الخرا اللي عندكم من الخمسينات وعاجبكم، متشاركوناش بيه إذا سمحتم.

Wednesday, August 14, 2013

تناقض البرادعي

يعني البرادعي لم يستقيل اعتراضاً على الإعتداء وقتل المئات من الأبرياء من المواطنين وقتل عشرات الجنود المرابطين في سيناء وإستقال علشان تم فض اعتصامين مسلحين واقفين حال البلد اكتر من اربعين يوم علشان شايف ان كان ممكن يحصل بشكل تاني غير كده؟ ليه ماعترضش من قبل كده وانسحب دفاعاً عن الأبرياء والجنود والدمار اللي حصل من مجاذيب الإخوان؟ رأيي انه هو بذات نفسه كان تخاذل داخل الحكومة.. انا شايف انه حسس عليهم بما فيه الكفاية وفشل في الوصول لحل.. فالبلد مش هتمشي على مزاج معاليه واتساقه مع ذاته..

اﻹخوان لوحدهم

اﻹخوان بيعيدوا تطبيق أجندتهم لـ 25 يناير بس المرة دي لوحدهم بدون مساندة وغطاء من الشعب.. كل شئ متعلق باﻷيام اﻷولى للثورة من عنف وإقتحامات وفوضى يتم إنتاجه مرة أخرى لكن المرة دي ضد الشعب والدولة.. بينتحروا ﻷن الشعب لن يسامحهم والدولة مستعدة ومسجلالهم كل خطواتهم من سنة فاتت.