Sunday, May 28, 2006

أكتر حاجة عجبتني في القضاه


أكتر حاجة عجبتني في موضوع القضاه.. هي اكتر حاجة ضحكتني في موضوع كله زعل وألم وسحل وضرب وبهدلة، اللي عجبني وضحكني في نفس الوقت هو تناول الناس للموضوع ومعلوماتهم عنه.. من غير رغي كتير وانا راكب مترو مصر الجديدة - حبيبتي وحبيبة قلبي - ومروح بالصدفة من كتير اوي مكنتش ركبته


قعدت جنب بنت مش عارف ليه بس كانت خايفة مني "المهم" علي شمالي كان اتنين قاعدين جنب بعض قدامهم واحد بيقرا الجورنال، لاقيت واحد منهم بيقول للتاني: انت عارف انا ايه اكتر حاجة عجبتني في حكاية القضاه دي إنهم خدوا قرارهم ومرجعوش فيه !؟ التاني قاله: هو إيه كان قرارهم ؟ - ببساطة شديدة اكيد مقصدش يحرجوا بس حس ان صاحبه عنده معلومة حب ياخدها- الأول رد: يعني.. قراراهم آآآ قراراهم ..القرار اللي خدوه يعني ..حاجة عندهم كده في القضاء !! قانون جديد..!! بنفس الطريقة دي كده وبنفس التهتهة ... بس وسكت الجميع الراجل كمل قراية في الجورنال وصاحبنا سكت وبص في الشباك وصاحبه بص في اللي كان في ايديه.. وانا مش قادر امسك نفسي من الضحك.. علي اللي انا باسمعه.


طبعاً كان واضح تماما ان الراجل مكنش عنده اي معلومة ولا عن القضاه ولا عن الأحداث ولا عن أي حاجة... بس هو قرر إنه يفتي كعادتنا يعني كمصريين.. 75 مليـــــــون مفتي وخبير اقتصادي ومحلل كروي وكل حاجة في الحياة، قرر انه يقول رأيه في أزمة القضاه... بس ضحكني بجد إبن الإيه لدرجة إني قمت من مكاني عشان اتكلم في الموبايل عشان كنت بضحك لدرجة ان البنت اللي كانت خايفة مني في الأول دي فاكرنها، كانت بتبصلي شذراً !!

No comments:

Post a Comment